Pdf_könyvek - avagy, mi a véleménye egy szerzőnek I

12:57:00

 Már régóta szerettem volna erről beszélni nektek, de úgy gondoltam nem elég, ha csak én fejtem ki a véleményem a pdf könyvekkel kapcsolatban, mert mégsem engem érint legfőképpen a dolog. Ezért felkértem írókat, hogy írják le mi jár a fejükben mikor a pdf-könyvek jönnek fel témaként. Összesen 9 szerzőt kerestem fel, és mivel mindegyikük hosszasan kifejtette a gondolatait, két részbe fogom szedni a bejegyzést. A maiban szerepelni fog: Borsa Brown, Anne L. Green, Kemény Zsófi és Rácz- Stefán Tibor, illetve én is írok pár sort. Ide kattintva elolvashatjátok a második részt is.

 Nem fogok hazudni, én is letöltöttem már könyveket a netről, mind magyar íróktól, mind külföldiektől, viszont fogalmam sem volt arról, hogy ezt nem szabadna. Éppen ezért szerettem volna ha erről is szó kerül a blog életében, mert akárcsak én akkoriban, vannak olyanok akik nem tudják milyen súlya is van annak, ha egy szerzőnek letöltik a könyvét. Általában két félre szakadnak az emberek ha a pdf-ről van szó, van aki úgy gondolja, hogy semmi probléma, ha letölti a könyveket, és van aki szerint becsülni kéne az író munkáját, és ha nem is megveszi a könyvet, de kikölcsönözi, vagy elkéri valakitől. Akik az első csoportban tartoznak, elmondanám, hogy a könyvek ingyenes letöltése bizony lopás, mert a szerző és a kiadó nem kap pénzt a letöltés véget. Ez olyan mintha dolgoztál volna, a semmiért, az írók ilyen esetben ingyen vacakolnak a könyvekkel. Tudom, hogy sokaknak nem telik ilyesmire, de ott van az e-book példány, ami azért valamivel olcsóbb mint a papír formátumú példány.  Bele kell gondolni, hogy hogyan esik ez annak aki dolgozott azért a műért.

Borsa Brown

Forrás: Borsa Brown
 Az illegális letöltésekkel kapcsolatban azért vannak ellentétes gondolataim. Én hiszek abban, hogy amelyik könyvbe, íróba beleszeretünk, annak könyvét megvesszük papírformában.  Tudok róla, hogy sokan vannak, akik az én regényeimet letöltötték, és így ismertek meg. Azóta ezeknek az embereknek a többsége megveszik a regényeimet, ezzel is jelezve, elismerik a munkám. Lehet csúnya dolog, de különbséget kell azért tenni külföldi író, és magyar író között.  Mi, itthon, eladott darabszámok után kapjuk a jutalékot, míg egy külföldről megvásárolt jog, egyből bevételt biztosít az írónak. Talán éppen ezért lenne már-már varázslatos, megtisztelő, szívet melengető egy MAGYAR ÍRÓNAK, ha a MAGYAR OLVASÓK támogatnák. És akkor még szóba sem hoztam a könyvtárakat. Minden könyvtárba szoktak lenni akciók, amikor ingyen beiratkozás van, cserébe megszámlálhatatlanul sok könyvet lehet kölcsönözni. Sőt.  Úgy gondolom, ha pénzért vásárolunk tagságot (kb 1500 Ft.- /év) hónapra leosztva az is 120 Ft között mozog. Háborodott már fel író, mert kikölcsönözték a könyvét egy könyvtárból?  Nem valószínű... Pedig azért sem kap jutalékot. Mégis egy tisztességes, kultúrát dicsérő eljárás, nem alázza sem az írót, sem az olvasót. Ezzel csak arra szeretnék utalni, hogy egy írót nem csak anyagilag rövidít meg az illegális letöltés, hanem kicsit a lelkét is összetöri. Aki ezt nem érti meg, annak nincs miért magyarázni. De azért sokszor lát felháborodott olvasókat az ember, hogy miért nem képesek a kiadók egy a teljes sorozatot megjelentetni? 2 rész megjelenik, utána meg semmi. El lehet gondolkodni, hogy miért. Talán a kiadónak, a sok illegális letöltés miatt nem éri meg a többit is megjelentetni. Circulus vitiosus, ördögi kör. Az olvasó bízik az íróban, bízik abban, hogy jó könyvet fog olvasni. Olyan jó lenne, ha mi írók is bízhatnánk minden olvasóban. Egyelőre még csak a hit van meg bennünk, mert csak ennyit akarunk elérni: MAGYAR ÍRÓTÓL, MAGYAR OLVASÓ NE...!

Borsát ide kattintva megtalálhatjátok facebookon!


Anne L. Green

Forrás: Anne L. Green
 Szinti megkért, hogy fejtsem ki a véleményem az ekönyvekről és az illegális könyv letöltésekről. Elöljáróban annyit mondanék, hogy nem szeretek ebben a témában nyilatkozni, mert támadási felületet biztosít, mert vannak, akik félre értelmezik a mondanivalómat. Én nem akarok senkit megsérteni, vagy megbántani. A tényeket és a személyes véleményemet osztom most meg. Illegális könyv fel-és letöltés. Nagyon nehéz és örök dilemma ez az olvasók és írók között. Íróként annyit mondanék: nincs borzasztóbb érzés, mint, mikor hónapok kemény munkáját követően már a megjelenést követő napon el van árasztva a net az INGYEN letölthető könyveddel. Elkeserítő. Pont ezért olyan nehéz a magyar íróknak ezen a piacon. Tiszában vagyok vele, hogy az illegális könyvletöltők között akad olyan, aki nem tudja, hogy rosszat tesz, de ettől ez még bennünket írókat nem vigasztal.  Egy könyv egy író munkája, amivel nem keveset dolgozunk. A világon senki nem dolgozik ingyen, hiszen pénzből élünk. Az írók az esetek nagy részében eladás után kapják a jogdíjukat, tehát minden egyes illegálisan olvasott könyv koporsószegként értelmezhető. Ezen kívül sok ember munkája, energiája, ideje és pénze van benne, így nem csak az író, de a könyvön dolgozó kiadó is jelentős anyagi kárt szenved. A legborzalmasabb, hogy ezzel nem lehet mit kezdeni. Ha valaki szeret egy adott írót, de illegálisan olvassa a könyveit, azt kockáztatja, hogy a kiadó a csökkenő eladások miatt nem fogja a következő könyvét megjelentetni. Illetve könnyen megeshet, hogy a kedvelt szerző befejezi az írói tevékenységét, mert nem fog megélni a jutalékaiból és plusz munkát kell vállalnia, emellett pedig már nem marad ideje az alkotásra. Eleinte én is próbálkoztam a feltöltőknél udvarias levelekkel, de rá kellett ébrednem ez egy szélmalomharc.  Előfordult, hogy udvarias elnézést kérés közepette levették, de olyan is, hogy nyomdafestéket nem tűrő szavakkal rúgtak ki még a csoportból is, majd szapulni kezdtek. Ez fájt és fel is bosszantott. Főleg, mert sosem támadó, fenyegető levelekkel kerestem fel a feltöltőt, vagy az oldal adminját. Kövezettek meg, de én ezt lopásnak nevezem. Számomra ez egyenlő azzal, amikor valaki leemeli a könyvesbolt polcáról a könyvet és kisétál vele fizetés nélkül. Bár ha jól meggondolom ez még annál is rosszabb, hiszen az csupán egyetlen példány, ez esetben pedig korlátlan mennyiségben válik letölthetővé a fájl, elárasztva ezzel az internetet. Én csak egyet kérek az olvasóktól: Ha szeretitek az magyar íróitokat, akkor nem nehezítsétek a munkájukat, hiszen minden az eladott példányszámokon múlik. Ha nincs eladás, nem lesz könyv sem. Drasztikusan hangzik, de sajnos ez van. Gondoljatok csak bele. Melyik kiadó fog egy veszteséges könyvbe, vagy íróba pénzt, energiát fektetni?

Anne-t ide kattintva megtalálhatjátok facebookon!

Rácz- Stefán Tibor

Forrás: Facebook/Rácz- Stefán Tibor
 Szerintem sokan hallottátok már, hogy a .pdf letöltés illegális, nem szabad csinálni, és ártotok vele a kiadóknak és íróknak. Nem egy olyan Facebook csoport beszélgetést láttam, ahol még az illegális .pdf-et letöltő - és terjesztő! - személy volt felháborodva azon, hogy neki szólni merészeltek az egész illegális mivoltáról. Éppen emiatt én nem arról akarlak meggyőzni titeket, hogy ne töltsetek le .pdf-et, mert érzésem szerint sokszor felesleges. Inkább térjünk ki arra, hogy mit tegyél, ha már letöltötted, és elolvastad illegálisan a könyvet. Először is: ne terjeszd tovább! Ne légy feltöltő, mert az még a letöltésnél is sokkal károsabb. És ha már elolvastad a könyvet: Meséld el a Facebook oldaladon, hogy tetszett! Írj róla véleményt a molyon és/vagy a goodreadsen, és persze csillagozd is! Ha szimpatikus volt a regény, kövesd az írót Facebookon, légy aktív, szólj hozzá a posztjaihoz, vagy legalább kedveld azokat. Ha úgy érzed, hogy beleszerettél az író stílusába, regényébe, akkor a következőt már próbáld megvenni legálisan, mert így tudod a leginkább támogatni abban, hogy újabb történeteket írhasson.

Tibort ide kattintva találhatjátok meg facebookon!


Kemény Zsófi

Forrás: Kemény Zsófi
 Könyveket ingyen és illegálisan letölteni éppen úgy lopás, mint ahogy filmeket is az. De tegye fel a kezét, aki ezt még soha nem tette meg. Nem látom a karokat a levegőben, de feltételezem, hogy nem sokan csápolnak. Szóval én magam is szoktam filmeket nézni, és könyveket letölteni is (főleg tankönyveket). Miközben pontosan tudom, hogy ezzel az írókat és a kiadókat rövidítem meg, sőt, hosszú távon rombolom a színvonalas, jó könyvek megjelentetésének esélyeit is. Hiszen ha a kiadónak és a szerzőnek kevés a haszon a munkáján, akkor tönkremegy, nem tudja folytatni az írást és a könyvkiadást. Valamit ki kellene találnunk erre a dologra, ez világos. Mert az ember nem fog megváltozni, ha valamihez ingyen is hozzájuthat, nem hiszem, hogy rendszerszerűen önmérsékletet fog gyakorolni, és mindannyiszor önkéntesen fizetni fog érte. A zeneiparban ezt a dolgot úgy oldják meg, hogy egyre divatosabbá válnak az élő fellépések (és a koncertjegyek egyre drágábbak). Hogy az irodalom milyen választ fog találni erre a jelenségre, arra nincs ötletem. (Illetve lenne, de az sem fog megvalósulni: ugyanis nem értem, hogy a gyakorlatilag 0 költséggel járó e-könyvek miért ennyire drágák. Talán ha lemenne az áruk 2-300 forintra, vagyis a lélektani határ alá, sokkal többen töltenék le legálisan, pusztán egy beleolvasás kedvéért is, és a könyvtárgy lassan a bakelitlemez sorsára jutna. De nem tudom, hogy az olyan nagy baj lenne-e.)

Zsófit ide kattintva találhatjátok meg facebookon


Mindenképpen írjátok le ti is kommentben a véleményeteket a témáról, szívesen várom a hozzászólásaitokat.

Ha tetszett a bejegyzés, iratkozzatok fel a blogra, nehogy lemaradjatok a továbbiakról!

Ha azt szeretnétek, hogy az írók lássák mit írtok, akkor  abejegyzés alá írjátok a kommentet.

You Might Also Like

8 megjegyzés

  1. Noha én se támogatom ezt a dolgot, tegye mindenki a szívére a kezét, és mondja azt, hogy ő még sose töltött le filmet vagy könyvet ingyen. Teljesen egyet értek Kemény Zsófiával, ő elmondta, amit én akartam.
    Jó bejegyzés volt! :)
    Puszi: Rowena

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is töltöttem már le, egészen addig míg realizáltam mekkora súlya is van, az ilyenfajta lopásnak...
      Örülök, hogy tetszett a bejegyzés

      Törlés
  2. Bevallom én szoktam letölteni könyveket. És pont ezeknek a letöltéseknek köszönhetem, hogy megszerettem nagyon sok írót, akiknek azóta megveszem a könyveit. De az is megtörtént, hogy megvettem egy bizonyos író könyvét e-bookban, legálisan (tény, hogy épp akciós volt), és utána szinte két mondatonként akartam a földhöz csapkodni a telefonom, amin olvastam. Ez az e-könyv megóvott attól, hogy súlyos ezreket dobjak ki egy olyan író könyvéért, ami egy szóval: rossz. Hálás voltam az akciónak, hogy megúsztam olcsón, mert, ha ott hagyom a könyv eredeti árát sírva fakadok.
    A másik oka, amiért sokszor az e-könyvek mellett maradok: túl sok helyet foglalnak a papírkönyvek. Nincs helyem.
    Harmadik: nagyon sok könyvre kíváncsi vagyok, de nem engedhetem meg magamnak, hogy kiadjak értük sokszor irreálisan magas összegeket. Ez főleg az ismeretlen magyar írók, magán kiadásai vagy olyan könyvkiadóknál való kiadásaira igaz, akiket azért előbb "megkóstolok". Aztán lehet megveszem a papírkönyvet - de lehet, hogy nem.
    Persze, én megértem, hogy az íróknak a könyv eladása a "fizetségük", ahogy én is megkapom a munkámért. De tegye a kezére a szívét az, aki tényleg megengedhette magának, hogy mind azt a több száz netán több ezer könyvet, amit elolvasott azt meg is vette.
    Igen, mondhatjátok, hogy ott a könyvtár: dolgozok, nem keveset, nincs időm könyvtárba menni.
    És, nem mindegy, hogy azért nem veszem meg a könyvet, mert elmentem a könyvtárba vagy azért nem veszem meg, mert leszedtem, elolvastam és nem tetszett? Vagy tetszett, de annyira nem, hogy pénzt akarjak kiadni érte.
    Amúgy én jó megoldásnak tartom, hogy sok oldal, ahol vannak letölthető könyvek kikötik, hogy meg kell várni a kiadástól számítva a hat hónapot és csak utána lehet feltölteni a könyveket. Így nem mondhatja senki, hogy másnap már fent volt a neten - igen tudom, nem mindenki tartja magát ehhez. De, ha az írók és a kiadók netán egyezségre jutnának az oldalakkal - már ha meglelik őket - és megállapodnának ebben, sokkal kevesebb lenne a feszültség.
    És én még egy dolgot azért felvetnék: mi van azokkal a fanfordítókkal, akik azért fordítanak le - 90%-ban nagyon-nagyon jó minőségben - néha nem csak könyveket, de egész sorozatokat, mert a kiadók 1-2 rész után feladják és nem folytatják? Pedig az emberek szeretik és olvassák a könyveket. Talán nem ártana nézni ezeket a letöltéseket és köszönéseket és olyan könyvek is a polcokra kerülnének - megvéve, papír alapon - amiket a kedves kiadók elkaszáltak. És most nem állok neki sorolni, mert abból csak sértődés lesz.
    Egy biztos: ezek a fanfordítók egy fillért sem fogadnak el a munkájukért, pedig sokszor jobb munkát végeznek, mint hivatásos társaik.
    Ja és mielőtt mindenki nekem esik: mindezt úgy mondom, hogy nem 20 db könyvem van, hanem alulról veri a 2000 db-ot és ezek 80%-át megvettem 5%-át pedig cseréltem.
    Kicsit hosszú lettem, elnézést érte.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, megértelek, én is töltöttem már le könyveket, de csak addig míg rá nem jöttem mennyire lehúzom ezzel az írót.
      Hidd el, nagyon nem mindegy, hogy letöltöd vagy könyvtárba mész, és tudom mindenki maga javát nézi, és nem gondolunk arra, hogy még ez is mekkora dolog lehet. De pedig az, ez olyan mintha valaki ingyen dolgozna. Mindegy, hogy szeretted vagy nem szeretted azt a könyvet, az valaki munkája, és lehet másnak tetszik, de nem fog a szerző tovább publikálni a sok pdf miatt.

      Törlés
  3. Én is bevallom, hogy töltök le könyveket. Sajnos nehéz helyzetben vagyunk mi olvasók is. Én például kisvárosban élek, ahol a könyvtárban többnyire nem találhatók meg az engem érdeklő könyvek; illetőleg sokszor előfordul, hogy egy sorozatnak csak az 1-2 könyvét veszik meg. Egyszóval a könyvtári állomány nem túl kielégítő - egyébként amit lehet, onnan kölcsönzök ki. Sajnos anyagilag nem állok úgy, hogy rendszeresen könyveket vásároljak, így ez a lehetőség számomra nem adott. Tehát a könyvtár látogatása mellett vagy élek a letöltés lehetőségével, vagy nem is olvasom el az adott könyveket. Persze rengeteg régi könyvem van idehaza, tehát azokat is olvashatom, de attól még a most publikáló íróink nem lesznek gazdagabbak. És hogy őszinte legyek, nem egyszer előfordult, hogy a könyvet, aminek nekiálltam, el sem olvastam, mert annyira gyenge volt, hogy nem akartam időt pocsékolni rá. Ellenben elmondhatom, hogy igenis vannak olyan írók, akiknek előbb olvastam pdf-en a könyvét/könyveit és utólag már nemcsak az új könyveiket, de a régieket is megvettem magamnak, elvégre nálam is van minden évben születésnap és karácsony. És bizton mondhatom, ha nem olvasom előbb pdf-ben az illető írók könyveit, talán még csak nem is hallottam volna róluk. Ugyanakkor már most tudom, hogy mit fogok kérni, és mivel lepem meg saját magam a következő ünnepnapokon. Még valami, ha az ebook-ok normális áron lennének elérhetők, szerintem sokan inkább azt a lehetőséget választanák.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, igen mi sem vagyunk éppen rózsás helyzetben, de őket is meg kell érteni. A semmiért dolgozni senki sem szeret. Én erre azt tudom javasolni, hogy vadásszunk akciókra, esetleg nem olyan híres neves boltokból vegyük a könyveket, mert ők olcsóbban adják. A pdf nem megoldás

      Törlés
  4. Bevallom, azoknak a könyveknek amit eddig elolvastam a felét letöltöttem, de rengeteg olyan volt benne, amit magyarul ki sem adtak mert rajongói fordítás. Azokkal mi lesz? Azokat nem lehet megvenni üzletekben. Akkor is ha költenék rá nem lehetséges, mert hát ugye nem lett kiadva magyarul. Ilyenkor nem lehet mást tenni.
    Azzal is egyet értek, hogy a semmiért dolgozni senki sem akar, mert ezt tényleg csak úgy elvesszük tőlük. Semmi hasznuk sincs benne, viszont akkor is több ember elolvasta azt a könyvet még ha nem is legálisan. Terjesztik a könyvet, hogy ez milyen jó, szép a története és még jól is van megírva. Másoknak mondják, hogy ezt érdemes elolvasni mert tanulhatsz is belőle- itt Rácz-Stefán Tibor Fogadj el művét szeretném kiemelni, egyik kedvenc könyvem, amit papírformátumban el is tudtam olvasni.
    És még egy dolog. Vannak olyan könyvek amiben olyan dolgok vannak amit a szüleink nem néznek jó szemmel, de persze tinédzserek vagyunk lázadunk és csak azért is elolvassuk. Én 14 éves vagyok és ezért is nem veszek meg jó néhány könyvet. A szüleim miatt. Nem tudom, hogy mit szólnának rá. Például a Túl szépet sem vettem meg, bevallom pdf formátumban olvastam el, de nagyon tetszett és örülök, hogy el tudtam olvasni ezt a könyvet, igaz illegálisan, de akkor is csak jókat tudok mondani erről a könyvről. Köszönöm, hogy elolvashattam, még akkor is ha ezzel megsértem az írót, hogy nem vettem meg a könyvet esetleg kölcsönöztem ki, bocsánat! Nekem viszont nagyon sokat jelent, hogy elolvashattam egy ilyen remekművet, köszönöm.
    Rossz tulajdonság, vagy nem is tudom hogy nevezzem a pdf könyveknek az egyik az, hogy ezzel ugye az írót megsértjük még ha nem is szeretnénk. A másik pedig akár monitoron, akár telefonon, akár tableten olvasod rontja a szemet...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A rajongói fordítás elég kétes, nem igazán tudom, hogy az most legális vagy mégsem.
      Kikölcsönözni nem rossz, ezt említik is, sőt! Ha lehet kölcsönözd ki, az sokkal legálisabb.
      Igazából szinte mindenki olvasott már pdf könyvet, szerintem ez így is fog marani

      Törlés

Follow by Email

Iratkozz fel Bloglovin'ra is!

Follow

Előfizetés